Ларкен Роуз, Най-опасното суеверие
превод Хари Стоянов
Електронно издание в pdf формат. За прочитането му е необходим Adobe Reader!
Към библиотеката

Ларкен Роуз, Най-опасното суеверие

© Ларкен Роуз,
Най-опасното суеверие, 2011

Превод © Хари Стоянов, 2014
Втора редакция, 2016

Цялата книга можете да изтеглите
тук (1.2 MB).
Препоръчително е да щракнете с десния бутон на мишката върху горния линк и от изскочилото меню да изберете: Save Target As... или Download With (...), ако имате инсталирана специална програма за download
НАЙ-ОПАСНОТО СУЕВЕРИЕ
Подготвяне на читателя
Част I. Най-опасното суеверие
Да започнем с поантата

Общ преглед
Идентифициране на врага
„Властта“ не съществува
Издънки на суеверието
Опит да се даде рационално обяснение на ирационалното
Митът за съгласието
Още митология
Тайният компонент
Оправдание на необходимостта
Част II. Опровержения на мита за авторитета
Отхвърляне на мита

Защо митът е изкусителен?
Религията, наречена „Власт“
„Авторитет“ = неморално насилие
Кой им даде правото?
Промяна на морала
Неизбежността на преценката
Част III. Последиците от суеверието
Последици от мита

Част III (a). Последици от мита върху господарите
Божественото право на политиката

Част III (b). Последиците от мита върху служителите на закона
Изпълняване на заповеди

Експериментите на Милграм
Обучение на сляпо подчинение
Създаване на чудовища
Демонизиране на жертвите
Какво означава значката?
Благородни идеи, зли дела
Извършване на злини с гордост
Част III (c). Последиците от мита върху обектите
Да бъдеш горд, че си ограбван

Да бъдеш горд, че си управляван
Доброто, финансиращо злото
Копаене на собствените си гробове
Последиците от мита върху истинските престъпници
Част III (d). Последиците от мита върху зрителите
Грехът на несъпротивата

Да си въобразиш, че „законното“ зло е добро
Задължение да се върши нещо нередно
Двойният стандарт на насилието
Опасността от бездействието
Част III (e). Последиците от мита върху поддръжниците му
„Узаконена“ агресия

Оправдания за агресията
Благотворителност чрез насилие
Поддръжници на жестокостта
Принудителни облаги
Насилие за защита
Когато се съмняваш, проповядвай насилие
Как митът надделява над добродетелта
Страхът на „либералите“
Страхът на „консерваторите“
Истинска толерантност
Голяма или малка, с ляво или дясно управление, държавата е зло
Последиците от мита върху защитниците на свободата
Правилата на играта
Узаконяване на потисничеството
Либертарианското противоречие
Новият шеф не се различава от стария
Смесица от мъдрост и безумие
Митът за договора
Част IV. Живот без суеверие
Решението

Реалността е анархия
Страх от свободата
Виждане на един различен свят
Свят без „правила“
Различен начин на мислене, различен начин на говорене
Приучване към морал срещу приучване към покорство пред авторитета
Без генерален план
Ти управляваш себе си, аз управлявам себе си
Различно общество
Различен вид правила
Организация без „авторитет“
Отбрана без „авторитет“
Средства за възпиране и поощряване
Анархия в действие
Антиавторитарно родителско възпитание
На половината път дотам
Пътят към правдата
Страничните ефекти от мита
Какво е можело да се случи?
Приемане на реалността
Да се върнем към поантата
ПОСВЕЩЕНИЕ
За автора
Бележка за авторските права
Съдържание
Послеслов
Повечето хора, като гледат нашия тревожен свят с неговата дълга история от несправедливост и човешко страдание, ще припишат социалните злини на алчността, невежеството, омразата или липсата на състрадание у другите хора. Рядко някой приема възможността, че собствените му схващания, възприятия и вярвания може би са основната причина за повечето страдания в света.

Но в почти всички случаи те са основната причина.

Огромното мнозинство от кражби, грабежи, заплахи, тормоз, насилие и дори убийства – огромното мнозинство от нечовешко отношение на човек към човек – не произлиза от алчността, омразата и нетолерантността, които се таят в нашите сърца, а от един вреден и почти универсален постулат, една безпрекословна вяра, едно ирационално, вътрешно противоречиво суеверие, което заразява всички раси, всички религии, всички националности, възрасти и съсловия.

Ако човечеството би могло да се отърси от тази погрешна идея, дори без иначе да придобива друга ненужна мъдрост или състрадание, огромното мнозинство от несправедливостите и потисничеството биха престанали незабавно. Но това не може да се случи, докато хората не станат готови и склонни да обърнат своя поглед към себе си, за да направят преценка – обективно да изследват своята собствена система на вярванията, да разпознаят, разберат и накрая да изоставят най-опасното суеверие.